miércoles, 9 de abril de 2008

Les TIC a l'Educació Infantil: capítols 4 i 5


CASES, J. I TORRESCASANA, M. R. “Les TIC a l’ Educació Infantil”. Editorial UOC, Barcelona, 2006.

Després d’haver llegit els capítols 4 i 5 del llibre, és evident que per poder dur endavant la utilització de les TIC a l’escola, en primer lloc, hi te que haver una bona organització per part de tots els membres que hi formen part d’aquesta, ja que sense una bona organització les coses no es poden fer ben fetes. Per això, tant l’equip directiu, com el coordinador, com també la comissió d’informàtica i el claustre, són els que han d’impulsar el projecte TIC de l’escola i portar-lo endavant. Tal i com ens diu al capítol quatre, cadascú d’aquests te una feina a fer, la qual cosa, fa que amb l’ajuda de tots, siga possible la implantació del projecte TIC al centre educatiu. Però, a més a més, pense que per poder implantar aquest nou projecte als centres, crec que és molt important tenir un bon maquinari, doncs és un aspecte molt important quan parlem d’aquest. Per exemple, una d’elles seria la que ens nomena el capítol, que és la de l’espai wifi, ja que pense que és molt important que totes les classes i sales del centre deuen tenir connexió a Internet i a la xarxa del centre, ja que d’aquesta manera, l’accés a impressores, carpetes comunes, d’entre altres coses es podrien realitzar des de qualsevol punt de l’edifici i facilitarien la feina, també és molt important tenir una sala d’ordinadors (on els alumnes puguin treballar) o bé ordinadors a les aules. Altres coses a tenir en compte, i que també son de gran utilitat son les impressores i els escàners, el canó de projecció, la càmera de fotos i de vídeo, o les pantalles tàctils, doncs son altres mitjos que faciliten molt el treball dins l’aula i les quals tenen múltiples aplicacions.


Quant a la introducció de l’ordinador en les aules d’infantil, ha de ser per a utilitzar-lo com una eina d’ús quotidià que dona suport i reforçe aspectes curriculars tant pel que fa als conceptes, procediments, actituds, valors i normes, no obstant, no a de deixar de ser una espai agradable i harmònic on poder treballar, aprendre i gaudir tot d’un cop. Per tant, tant la introducció de l’ordinador a les aules com totes aquelles coses que he nomenat abans, permeten grans avantatges a l’hora de utilitzar les TIC a les aules de manera més freqüent, al igual que en la forma de treballar dins d’aquestes. Però per poder utilitzar l’ordinador a les aules, cal tenir present una sèrie de coses, com és l’espai on adjudicarem l’ordinador i les seves repercussions (la il·luminació, els endolls, les finestres,etc.), la utilització de les TIC segons la programació anual, quin tipus d’agrupament dels alumnes utilitzarem, quins criteris d’avaluació seguirem, etc. Tots aquests aspectes son molt importants a l’hora d’utilitzar les TIC a les aules de forma adequada i significativa per als nostres alumnes.


Pel que fa als programes que podem utilitzar per treballar les TIC en educació Infantil, cal dir que hi ha una gran quantitat, començant per aquells que tenim ja instal·lats a l’ordinador, com son l’Open Office i el Word, el Paint, el Power Point, els quals ens serveixen per l’escriptura, les presentacions, el dibuix, etc. Però a més d’aquests, hi ha altres que ens els podem instal·lar a l’ordinador o bé utilitzar-los sempre que ens facin falta, doncs els tenim a Internet, com son el Jclic, el edu365, el Audacity, el XTEC, etc. En realitat hi ha una gran quantitat de programes i de recursos a l’abast de tothom, els quals jo no sabia que existien i pense que és molt interessant conèixer-los, doncs cadascú serveix per treballar diferents continguts i diferents matèries. Però per treballar allò que volem, caldrà fer una tria del que ens interessa i així poder-ho utilitzar amb els nens.


Per concloure, he de dir, que el que tenim que fer és introduir les TIC a les aules d’Educació Infantil, a més d’utilitzar també els altres materials, com son la pissarra de guix, els llibres, etc, per a fer un ús educatiu dels recursos tecnològics i millorar els aprenentatges dels nostres nens i nenes a l’escola, doncs son el nostre futur.

No hay comentarios: